PKN
PKN Zuidwesthoek
 
ANBI diaconie ANBI diaconie
A. Algemene gegevens diaconie behorende tot de Protestantse Kerk in Nederland
 
Naam ANBI: Protestantse Gemeente Zuidwesthoek te Sluis e.o.
Telefoonnummer (facultatief):  
RSIN/Fiscaal nummer:
Kamer van Koophandel nr:
823743512
76354547
Website adres: http://www.pknzuidwesthoek.nl
E-mail: scribazwh@zeelandnet.nl
Adres:  
Postcode:  
Plaats:  
Postadres: Postbus 11
Postcode: 4524 ZG
Plaats: Sluis
 
De Protestantse gemeente Zuidwesthoek is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “.

De gemeente vervult haar diaconale roeping in de kerk en in de wereld door in de dienst van barmhartigheid en gerechtigheid te delen wat haar aan gaven geschonken is, te helpen waar geen helper is en te getuigen van de gerechtigheid van God waar onrecht geschiedt. (Kerkorde artikel X lid 3).

De Diaconie van deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 4 lid 2 van de kerkorde.

De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk.
Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: https://www.protestantsekerk.nl/thema/kerkorde/
De Protestantse Kerk heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten, diaconieën en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI.  Dit is ook van toepassing op de diaconie van de Protestantse Gemeente te Kerkenhuizen.


B. Samenstelling bestuur
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 5 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.

Het College van diakenen telt 3 leden en is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en eigendommen van de diaconie. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Het college bestaat uit tenminste drie leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het classicaal college voor de behandeling van beheerszaken. (Ordinantie 11, art. 6-9).



C. Doelstelling/visie
De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën.
1 - De Protestantse Kerk in Nederland is overeenkomstig haar belijden gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk die zich, delend in de aan Israël geschonken verwachting, uitstrekt naar de komst van het Koninkrijk van God. 
2 - Levend uit Gods genade in Jezus Christus vervult de kerk de opdracht van haar Heer om het Woord te horen en te verkondigen. 
3 - Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.
Zie verder: artikelen I t.m. IV van de kerkorde van de Protestantse Kerk “de roeping van kerk en gemeente”


D. Beleidsplan
Het beleidsplan van de Protestantse Kerk kunt u vinden via deze link:
https://www.protestantsekerk.nl/anbi-pkn/
zoeken op beleidsplan 2021-2025 “de toekomst open tegemoet”

Op de website  vindt u het beleidsplan 2017-2021 van de diaconie van onze gemeente.

E. Beloningsbeleid
De beloning van diakonale medewerkers – indien aanwezig - is geregeld in de ‘Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’. De hierop betrekking hebbende regelingen vindt u via deze link:
https://www.protestantsekerk.nl/arbeidsvoorwaarden-predikant/rechtspositie/
Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.

F. Verslag Activiteiten
De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een
levende gemeente. Dat doen zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan.
Onze diaconie nam deel in de volgende projecten/activiteiten: de Delta voor Indonesie/ straatkinderen Java, love to help- Ruanda, Voedselbank Zeeuws Vlaanderen.

G. Voorgenomen bestedingen
De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk diaconaal werk vertoont een grote mate van continuïteit:
In de kolom begroting in het overzicht onder H is dit cijfermatig in beeld gebracht.

H. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting
Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen van de diaconie in het verslagjaar. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.
De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de
voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.
  HISTORIE: Protestantse Gemeente Zuidwesthoek te Sluis e.o
      College van Diakenen - Jaarrekening 2022
           
      Begroting Rekening Rekening
      2023 2022 2021
Opbrengsten en Baten        
Opbrengsten onroerende zaken   0 25,436 22,800
Opbrengsten uit rente, dividenden en beleggingen 0 0 31
Opbrengsten levend geld   0 2,235 1,642
Door te zenden collecten en giften 0 1,909 1,959
Opbrengsten uit subsidies en bijdragen 0 6,407 6,337
Totaal baten A     0 35,987 32,769
           
           
Uitgaven en Kosten        
Kosten kerkelijke gebouwen   0 10,752 5,381
Kosten overige niet-kerkelijke eigendommen en 0 4,420 6,047
inventarissen          
Afschrijvingen onroerende zaken, installaties/invent. 0 0 301
Kosten kerkdiensten en kerkelijke activiteiten 0 3,175 2,219
Verplichtingen/ bijdragen aan andere organen 0 1,041 1,553
Salarissen en vergoedingen   0 1,511 1,330
Kosten beheer, administratie en archief 0 4,932 3,953
Rentelasten/ bankkosten   0 135 733
Diaconaal werk plaatselijk   0 8,545 6,378
Diaconaal werk regionaal/ landelijk 0 1,030 2,225
Diaconaal werk wereldwijd   0 1,814 1,085
Afdrachten door te zenden collecten en giften 0 1,909 1,940
Totaal lasten A     0 39,264 33,145
           
Operationeel resultaat (A)   0 -3,276 -376
           
           
Incidentele baten en lasten        
Incidentele baten   0 -81,905 1,637,420
Incidentele lasten   0    
Incidentele baten en lasten (B)   0    
           
           
Resultaat verslagjaar (A+B)   0 -85,182 1,637,044
           

Toelichting
Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar gevraagd om hun bijdrage voor het diaconale werk van de diaconie van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren.
Soms bezit een diaconie ook (enig) vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit aan de diaconie nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de diaconie.
De ontvangen inkomsten van de diaconie worden besteed aan diaconaal werk, zowel plaatselijk, landelijk als wel wereldwijd in de vorm van ondersteuning van activiteiten en doorbetaling van voor specifieke projecten gehouden inzamelingen.
Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan de kosten van de eigen organisatie
(eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijke diaconale werk van de kerk.
Onder lasten beheer en administratie zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de diaconale bezittingen.

 
Nadere toelichting:
Pachttarieven zijn sinds 2020 neerwaarts bijgesteld, dientengevolge een afname van opbrengsten.
In 2020 tevens een afname van huurinkomsten wegens vervallen activiteiten in verband met corana- maatregelen.




 
terug
 
 
 
Download centrum
Download het  kerkblad
van december 20
22
en de liturgie van de kerkdienst


 
 

 

 
.
Website: https://www.pgdewesthoek.nl
 
KERKGEBOUWEN      
Mariakerk Cadzand, Prinsestraat 17, 4506 AG  
De Kogge te Sluis, Lange Wolstraat 13, 4524 CA  
De Open Haven te Oostburg, Kerkplein 1, 4501 CH 
 
scriba: tel. 0117-851957
email:
secretariaat@pgdewesthoeksluis.nl   
Postbus 154, 4500  AD, Oostburg
 
 

Kerkdiensten vanaf  26 mei 2024 tot en met 2 juni 2024:
26/mei Open Haven (Oostburg) 10.00 mw. De Waal  
2/jun De Kogge Sluis 10.00 ds. P. van Zee  

De tijd is steeds 10.00 uur, tenzij anders vemeld is.
MEER INFO? Klik hier

 

 


 

meer
 
.

meer
 
.
Trouwen in onze kerken?
 
 
   
  Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.